I huvudet på Cicci

Följande inlägg är händelser taget direkt ur Cicci's liv.

2 juni 2008

Nu e jag huuuungrig!

Har fean inte käkat frukost än!....men hånt e di när man ente har nåed brööö himma! Jo i och för sig, jag äger ju lite wasa husman...Mmmm, så gott med lite ost på! Jepp, d får det bli. Hha, på tal om bröd, igår fick jag receptet på "Betten's specialbröd". Kan ju radda upp det här om någon annan är sugen på det till en middagsbjudning!


Ingredienser:
50g jäst
1/2 l vatten
1/4 dl extra virgin olive olja (kallpressad)
2 msk honung
1 + 1/2 msk salt
1 - 1+1/2 l vetemjöl special

Fyllning:
Färska kryddor, oliver, feta ost, soltorkade tomater (eller annat om ni inte gillar sånt, man kan tillsätta vad som helst, bara det inte är fuktigt då förstör det brödet!)

Gör så här:
Smula jästen, häll över det 37°C vattnet rör om tills jästen är upplöst. sen tillsätter du oljan, honungen och saltet. Häll sedan i mjölet och arbeta smidig (tillsätt så mycket mjöl så att den bara blir lite klibbig på ytan, men ta lite åt gången om du är osäker) Sen när degen är jämn o smidig så ska den jäsa under bakduk i 20 min.

Lägg bakplåtspapper på en plåt och pensla på lite olja där också, sedan strör du över lite flingsalt. Tryck sedan ut degen jämnt över hela plåten. Lägg bakduken över igen och låt jäsa i 30-35 min.

Under tiden kan du ta 1/2 dl olja och mixa tillsammans med kryddorna. När brödet är färdigjäst så tryck ner fingrarna i det med jämna mellanrum (gör det "håligt"som hönökaka) Sen trycker du i oliverna, osten och tomaterna. Därefter ringlar du över kryddmixen och strör över flingsalt. Grädda mitt i ugnen på 225°C i 10-15 min (tills brödet fått fin färg)

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar