I huvudet på Cicci

Följande inlägg är händelser taget direkt ur Cicci's liv.

5 oktober 2008

Vilken lyckad kväll!

Jo som vanligt var man lite sent ute med att sätta igång maten! Stod och gjorde chokladmousse (egen hemmagjord, ej pulverform) och det var lite meck när man aldrig gjort det förut, tex. höllt jag på att "koka" äggulorna när jag skulle hälla i den smälta chokladen, lyckades dock hejda mig själv innan det var försent! Sen tyckte jag att jag vispade grädden tillräckligt men ändå blev den lite lösare än jag trodde... Sen var klockan 17:00 och jag skulle börja på maten (de skulle komma om en timme då). Gjorde sån där inbakad kassler med gorgonzola och vitlök (den är jäkligt god!). Men det bästa var att det inte tog så lång tid att göra den så jag hade maten på tillagning när gästerna kom innanför dörren. Och all mat, huvudrätt som efterrätt, blev uppskattad och ordentligt avnjutna med lite vin resp. kaffe till. Sen satt vi och snackade och hade för övrigt väldigt trevligt!


______________________________

Recept "inbakad kassler" för er intresserade!

225°C i 25 min

Till 4 port.

500g benfri kassler (eller mer, beroende på hur mycket folket äter så klart, jag tog 1 kg!)
3 plattor smördeg (går bra med frysta från affären)
1½ dl crème fraich 
150g gorgonzola
1 vitlöksklyfta
½ dl finklippt persilja (går bra med fryst från affären)
1 ägg för pensling

Gör så här:
Tina mördegsplattorna enligt anvisningarna på paketen. Lägg två av plattorna omlott och kavla ut till en botten så stor att den täcker upp på kanterna av kasslern. Lägg i en ugnssäker form. Skiva kasslern i halvcentimeter tjocka skivor. Smula gorgonzolan i en bunke. Rör ihop crème fraichen med gorgonzolan, och pressa ner vitlöksklyftan och häll i persiljan. Där efter breder du det mellan kasslerskivorna så att du varvar varannan kassler varannan "sås". Sen ställer du skivorna på den utkavlade smördegsplattan efterhand som du kletar på såsen. När hela kasslern är på plats så kan du ta resterande sås och häll över kasslern. Kavla ut den tredje smördegsplattan och vik upp sidorna på bottnen för att sen lägga över den tredje plattan. Tryck ihop skarvarna så den blir tät och pensla över med det vispade ägget (var noggran med att pensla skarvarna också!) Sen sätter du in den i ugnen på 225°C i 25 min. Servera med ris och sallad. Lycka till!

_______________________________

Nu e det frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar