I huvudet på Cicci

Följande inlägg är händelser taget direkt ur Cicci's liv.

3 maj 2009

Märkligt!

Vi såg något väldigt skumt igår när vi körde hem. Martin bara kläcker ur sig, -Va fan är det för en svart pelare? Då var det som en tjock spikrak rök som gick från horisonten och rakt upp i himlen. Jag hann precis ta fram kameran och fånga ett halv dåligt foto innan det försvann:


(mitt i bilden kan man skymta det, tyvärr hann jag inte fånga det när det var som tydligast)

(för att förstärka det har jag redigerat fotot nedanför genom att dra ner ljuset i fotot)
Vi har aldrig sett något liknande så vi började ju spekulera i vad det kunde vara. Först tänkte jag om man blivit ljusblind för solen var ju rätt skarp eller om det var något annat med ögonen men då hade inte både Martin, jag och kameran uppfattat det! Så tänkte vi om det var något mol, flygplan som gjorde skuggan men fick det inte till att stämma med en skugga i himmelen. Senare på kvällen när Pawel var här så visade vi honom och berättade, så säger han bara kolugnt. -Jaja, men det vet jag vad det är! Tydligen så uppstår detta fenomenet när sådana "moln" bildats efter flygplanen och blir belysta från solen. Men jag tror att man måste befinna sig i rätt vinkel jämfört med sol och "moln" för att se det. Men häftig var det!
(Tydligen kallas det sky trail shadow på engelska!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar